Wednesday, August 18, 2010

Kisah Realiti Dan Fantasi

Hati ini sering berkata-kata,
Adakah ini yang aku impikan?
Adakah ini yang aku mahukan?
Adakah ini satu kesudahan?
Atau pun ini satu permulaan?

seperti seseorang yang pernah aku kenal memberitahu ku, "kau ni 'Chael' jangan asyik terkongkong dengan hidup kau..biarlah apa orang nak buat, asal dieorang tak kacau hidup kau". Aku masih tidak tahu mana hati aku...mana jiwa aku...aku buntu....

Ada pula seorang 'penulis' memberitahu aku..."_____ kalau boleh nak ubah dunia dengan mata pena ______". aku pernah pegang konsep itu...tapi boleh kah mata pena ubah konsep hati dan perasaan?

Aku selalu mengutuk penulis Novel-Novel Popular, mengatakan novel-novel itu terlampau ilusi di dunia nyata, namun hakikatnya semua yang mereka tulis ada kebenarannya, begitu juga Novel Sastera yang bahasanya agak sukar di terima oleh masyarakat sekarang, orang nak ke baca benda yang mereka tak paham? Namun mereka tetap menulis dan menghasilkan karya-karya yang tak pernah nak di angkat oleh penerbit-penerbit novel...

Untuk apa mereka menulis?suka-suka?mencari nafkah?atau ingin mengubah pendirian orang menggunakan imaginasi mereka sebagai penulis? Dapatkah imaginasi dan fahaman penulis-penulis ini mengubah hidup seseorang? lagi-lagi hidup aku...

entahlah maybe aku sambung cerita ini lain kali..aku pun dah pening memikirkannya...

No comments:

Post a Comment